Miloslav Esterle, předseda Zpěvníkové komise ČCE, vážil cestu do Teplic, aby obohatil náš repertoár o několik pěkných písní ve vícehlasých úpravách a aby nám také povyprávěl o tom, jak radostně i obtížně se rodí nový evangelický zpěvník. Spolu s notovým materiálem nám přišel tento jeho dopis:
Z nového zpěvníku jsem poslal tři žalmy, každý s jiným obsahem a vyznáním. Dva jsou hudbou od Heinricha Schütze, jeden hodně veselý a jeden spíše zamyšlený. Třetí žalm je ze zhudebnění z Lausanne 1565, poněkud mladší než „ženevské žalmy“, pravděpodobně z období hledání variantních melodií k některým původně ženevským žalmům.
Další dvě písně jsou vlastně přepisy dvou doprovodů chorálů z EZ od Petra Ebena. Ty doprovody často vyvolaly odmítavé reakce jako nehratelné, či špatně použitelné. Hudebně jsou to však úplné skvosty, jejichž hodnota a kvalita velmi vynikne ve vokálním přepracování, kdy mnohé kompoziční nápady a výrazové polohy „vylezou“ mnohem zřetelněji. Snad se nám je podaří nacvičit.
Poslední dvě písně jsou staré bratrské chorály v mých čtyřhlasých úpravách, které se snaží vyzdvihnout krásu a nosnost původních melodií a rozvinout jejich nápad i starobylost.
Přímo na semináři nám bratr Esterle ještě rozdal noty Ebenova vánočního responsoriálního žalmu „Veselte se nebesa“. V rámci semináře jsme bohužel nestihli zazpívat všechny písně. Zde uvádíme kompletní zaslaný notový materiál a všechny nahrávky pořízené během zpívání (Za pořízení nahrávek velmi děkujeme bratru Jirsákovi z Teplic. Děkujeme také bratru Janu Esterlovi za poskytnutí nahrávky „Vítej, Jezu Kriste“.):